Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kegelovo cvičení

27. 11. 2009

Kegelovo cvičení nebo Kegelovy cviky


Kegelovo cvičení je cvičení na posilování svalů pánevního dna a slouží k nápravě drobných anatomických odchylek, vzniklých např. po porodu nebo poklesem pánevního dna nejen během těhotenství. Cvičení může pomoci ženě inkontinenci zmírnit, nebo se jí dokonce i zbavit. Hlavně je vhodné myslet na prevenci a proto se tyto cviky doporučují hlavně v těhotenství jako příprava na porod. Ve skutečnosti by si měla být žena vědomá svého svalstva pánevního dna po celý život.

 

Toto cvičení má několik fází:

 

1. fáze - vizualizace

Pokuste se uložit si obraz pánevního dna do paměti tak, abyste si jej uměly kdykoliv během cvičení vybavit. Je důležité umět si představit, jak vypadá oblast, se kterou budete pracovat. Doporučujeme pokusit se o stažení konečníku a pochvy za průběžné kontroly zrcátkem.

 

2. fáze - relaxace

Vzhledem k obtížnosti nácviku izolovaného stahu konečníku a pochvy se doporučuje začínat vleže na zádech. V této poloze je provádění Kegelova cvičení nejjednodušší. Nohy pod koleny lze vypodložit (dekou nebo polštářem) tak, aby se snížilo napětí břišních svalů. Během relaxace se snažte soustředit na oblasti pánevního dna.

 

3. fáze - izolace

Izolace představuje nácvik odděleného stahu konečníku a pochvy. Důležité je, aby nedocházelo k záměně stahu pánevního dna za práci břišních a hýžďových svalů. V průběhu cvičení je nutné dbát na pravidelné dýchání. Pro nácvik izolace doporučujeme klientkám taktéž cvičit zadržení proudu moči při močení.

 

4. fáze - vlastní posilování

V této závěrečné fázi dochází k vlastnímu posilování svalů. Doba udržení stahu se pohybuje od jedné do sedmi sekund. Počet opakování se zvyšuje od 80 stahů na počátku ke konečným 300 stahům za den. Po zvládnutí popsaného cvičení vleže je možné volit i jiné polohy (sed, stoj). Svaly pánevního dna (stejně tak jako jiné svaly) obsahují dva druhy vláken. Jeden typ vláken rychle zaujme stah, ale ve stahu vydrží jen krátkou dobu. Druhý typ vláken stah zaujme pozvolna a udrží ho delší dobu než ten první. Každý druh vláken je třeba posilovat odlišným způsobem. Střídejte proto stahy rychlé s krátkou výdrží se stahy s pomalým zaujmutím stahu, ale s dlouhou výdrží.

 

Pozor: nedoporučuje se cvičit stahování svalstva pánevního dna nácvikem přerušovaného močení, protože se zjistilo, že to není pro funkci močového měchýře dobré a může to způsobit dokonce i infekce.

 

Na obrázku níže můžete vidět funkci svalů při ovládání močové trubice.

 


Představte si svaly pánevního dna jako zavěšenou rohožku, upevněnou na kostech pánve. Nad touto rohožkou leží močový měchýř, děloha, a mezitím jsou ještě močová trubice, vagina a tlusté střevo. Správná funkce všech těchto tělesných orgánů závisí právě na této silné, pevné zavěšené rohožce.

 

Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA